۱. ببینید «الان چه چیزی خیلی داغ است»
دستاندرکاران صنعت شما، اکنون از چه میگویند و بهدنبال چه اخباری هستند؟ این روزها موضوع داغ صنعت شما چیست؟ با معرفی روندها و موضوعات موردتوجه در صنعت مربوط، به بردباری بسیار سوژه جذابی برای نگارش پیدا میکنید.
اگر نمیتوانید با اطمینان روندها را شناسایی کنید، نگاهی به BuzzSumo.com بیندازید. با تایپ کردن موضوع در این سایت، فهرستی از مطالبی که بیشترین بههمرسانی را در بازار منظور شما داشتهاند، به شما ارائه میشود.
۲. چیزی را به مخاطبان آموزش دهید
چند ایده تولید محتوا
یکی از روشهایی که به روان کردن جنبش انگشتانتان روی صفحه کلید کمک میکند، نوشتن برای تعلیم کاریست که بهخوبی بلدید. این کاری ساده است؛ کافیست انگار کنید رفاقت از شما دراینباره راهنمایی خواسته است. چهارچوب و گامهای سپریدن پیشه را مشخص کنید، خواهید دیدن که در زمانی اختصار به محتوایی جذاب میرسید.
علاوه بر این، خوب است بدانید مقالهها و مطالب با موضوع «چطور …» معمولا جایگاه نکوداشتن در رتبهبندی گوگل دارند، زیرا کسان زیادی از این موتور جستوجو برای یادگیری دربارهٔ جستار یا فعالیتی خاص بهرهگیری میکنند.
۳. از رقبا کش بروید
بیتردید منظورم این نیست که محتوای رقیب را کلمه به کلمه کپی کنید. ولی خواستن محتوای برترین رقبا، روشی مؤثر برای دستیابی به ایدههای جدید است. برای نمونه، با نگاهی به Moz.com شدنی است متوجه مقالهای با عنوان «حواستان باشد؛ گوگل جدید در مسیر است» شوید. با خواندن این مطلب چه بسا بخواهید دربارهٔ این بنویسید که «گوگل تغییر کرده است، حواستان باشد از کاروان جا نمانید».
۴. سایتها و بلاگهای صنعت را بخوانید
در اغلب صنایع، سایتها یا انجمنهای مجازی شناختهشدهای وجود دارند که کاربران در آنها به بحث و تبادل نظر میپردازند. موضوعات پرطرفدار که بحث محیط آنها زیاد است و بیشتر همرسانی میشوند، ایدههای خوبی برای نوشتن به شما میدهند.
۵. دنبالهای برای مطالب پرطرفدار پیشین بنویسید
دنباله نویسی ایده فرآوری درونمایه است
از هالیوود آموزه بگیرید؛ دنبالهسازی کنید.
نگاهی به مطالب و مقالههای چند سنه گذشته بیندازید. معمولا چند تایی از آنها با دوگانگی به جایگاه بالاتری در میان مخاطبان دست یافتهاند. از موفقیت آنها بهره بگیرید و ادامهای برای آنها بنویسید.
۶. از ابزارهای شناسایی کلمهٔ کلیدی بهرهگیری کنید
هیچ آدم دلش نمیخواهد چیزی بنویسید که خوانده نشود. میتوانید از چیزی بنویسید که همین حال که هم آدمهای زیادی بهدنبال اطلاعاتی دربارهٔ آن هستند.
یکی از بهترین ادوات برای معرفی این موضوعات، «کیورد پلنر» (keyword planner) است. این آلت مناسبترین کلمههای کلیدی برای جستوجو در زمینهای خاص را معرفی میکند. در کیورد پلنر گوگل به فهرستی از موضوعات مرتبط دست مییابید. همچنین با پروا به شمار جستوجوی ماهانهٔ عبارتهای مختلف، متوجه میشوید موضوعات گوناگون چقدر موردتوجه و پرطرفدار هستند.
۷. دربارهٔ اشتباهات بزرگتان بنویسید
همهٔ ما اشتباه میکنیم. اگرچه یادآوری و گفتگو دربارهٔ آنها ممکن است برایمان خوشایند نباشد، ولی این اشتباهات موضوعات جذابی برای خوانندگان ما هستند. غرور را کناره بگذارید و با نگارش از اشتباهاتتان به دیگران کمک کنید الی از اشتباهات مثل اجتناب کنند.
۸. با آدمهای موفق مصاحبه کنید
به عنوان ایده فرآوری محتوا به مصاحبه با آدم ها فکر کنید.
یکی از سادهترین راههای تهیهٔ محتوا، مصاحبه با افراد از طریق ایمیل و انتشار پاسخهای آنهاست. کافیست فردی خبره و اثرگذار را در صنعت مربوطه پیدا کنید و بهوسیلهٔ ایمیل (یا تماس تلفنی و ضبط مکالمه) با او مصاحبه کنید. بعد از نوشتن مقدمهای دوبندی، پرسشها و پاسخها را بیاورید.
۹. برای کتابها نقد بنویسید یا آنها را خلاصه کنید
در چند وقت تازه چه کتاب جذابی خواندهاید؟ چرا خلاصهای از آن را به سایرین ارائه نمیکنید؟ همچنین میتوانید نقدی برای آن بنویسید. نقد کتاب نهتنها به جذب بیننده بیشتر برای کتاب کمک میکند بلکه بهوسیلهٔ آن شما مخاطبانتان را با چیزی آشنا میکنید که تأثیر احتشام در زندگیتان داشته است.
۱۰. مقالهای در رد مقالهای دیگر بنویسید
حتما برایتان پیش آمده که مطلبی بخوانید که بهتمامی با آن مخالف بودهاید. این احساس را با مخاطبانتان در وسط بگذارید. مقالهای بنوسید که از زاویهٔ دیدن مخالف به سوژه مقالهٔ موردبحث میپردازد.
البته باید این جستار را به نویسندهٔ مقالهٔ اصلی آگاهی دهید. اگر در مقالهتان لحنی محترمانه داشته باشید، شدنی است گفتوگو و بدهبستانهای جذابی در نظرات کاربران شکل بگیرد.
۱۱. فهرستمقاله تهیه کنید
مجلههای ردیفشده در قفسههای دکههای رومهفروشی و وبلاگهای شناختهشده در BuzzSumo.com یک نقطهٔ مشترک دارند: فهرستها.
مطالبی که در قالب فهرست تهیه میشوند و این ایام آنها را «فهرستمقاله» (listicles) مینامند
ایده جذاب برای تولید محتوا |
رایجترین نوع محتوا در سایتها و وبلاگها هستند. این امر انگیزه سادهای دارد؛ خوانندگان آنها را همنشین دارند. تهیهٔ فهرستمقاله ساده است و از طرف دیگر احضار آن هم راحت است.
دفعهٔ بعد که برای نگارش آماده میشوید، فهرستی از عنوانهایی که به ذهنتان میرسد جاسازی کنید. سپس چند جملهای برای هر عنوان بنویسید. در زمان کوتاهی، مطلبی ۱۰۰۰ کلمهای پیشرویتان حاضر است. صحیح همانند کاری که من برای این مطلب کردم!
اکنون بهانهای برای خیره پایدار گذاشتن به صفحهٔ رایانه ندارید. احد از این ۱۱ ایده را گزینش و پیشه را شروع کنید. باورداشت کنید آسانتر از آن چیزیست که اندیشه میکنید.
درباره این سایت